ÅSR Event AB

Vi har varit verksamma i Åredalen med skotersafari och andra turistverksamheter sedan 1983.

Förarbevisutbildning 
Vi erbjuder förarbevisutbildning för skoter enligt Svensk lag.

Vad säger lagen?





Om du ska köra snöskoter behöver du ett särskilt förarbevis. Du får också köra snöskoter om du har ett körkort eller traktorkort utfärdat första gången före 1 januari 2000.

För att få ett förarbevis för snöskoter krävs att du har:

fyllt 16 år
gått en utbildning hos en godkänd utbildare
gjort ett godkänt kunskapsprov, du behöver inte göra något körprov.

Utbildning och prov för snöskoter

Utbildningen innehåller både teoretiska och praktiska delar. De praktiska delarna går ut på att du ska lära dig att hantera snöskotern. Det är tillåtet att övningsköra, men bara under uppsikt av en godkänd utbildare. Privat övningskörning är inte tillåten. För att få övningsköra snöskoter ska du vara minst 15 år och 9 månader.

Du måste ha fyllt 16 år och ha gått utbildningen för att få göra kunskapsprovet.

Bara de som har tillstånd av Transportstyrelsen får utbilda och ordna prov för förarbevis.

NÄR? VAR? HUR?

Kursstart i December 2016, ladda upp Pdf nedanför alla datum.

Utbildningarna sker i Åre.

 

Anmälan sker på mail till:
tony@plantzone.se
Skriv där: namn, adress, mobilnummer samt personnummer och vilket datum ni önskar gå kurs.

 

har du några frågor är du välkommen att ringa mig på
070-5515925



Vi ses i vinter !
Tony

Regler gällande terrängskoter

Först av allt så är terrängskoter ett samlingsbegrepp på olika fordon som får framföras i terräng. Mest vanligt är snöskotern och s.k. ATV eller i folkmun: fyrhjuling. ATV liknas enklast vid en motorcykel med fyra hjul. Idag blir det dessutom allt vanligare att man typar en ATV som motorcykel. Snöskotern är ett unikt fordon som drivs av en gummimatta placerad under föraren och har två skidor fram som man styr med.

Vad skiljer då en snöskoter från andra snöfordon?

Det första översnöfordonet kom till på 1920-talet i Sverige. Det var en T-ford som fått larvband på bakhjulen och skidor på framhjulen. Sådana här snöfordon blev vanliga under 1900-talet men det var stora maskiner. I nordamerika började man tillverka kälkar med banddrift på 1930-talet, de första stegen mot snöskotern var tagna. Dessa "motor-toboggan" var relativt klumpiga och svårmanövrerade och det var inte förrän J.A. Bombardier uppfann Ski-Doon 1959 som snöskotern kom till. Det var ett litet smidigt fordon för två personer med larvband under sätet, motorn mellan knäna på föraren och två skidor framtill som styrning. Den var dessutom utrustad med en liten fyrtaktsmotor som bara några år senare övergavs till förmån för en tvåtaktsmotor som var lättare.
En snöskoter är helt enkelt ett litet översnöfordon med plats för en eller två personer som sitter helt öppet förutom den skyddande huven.

Regler för körning med snöskoter

Något förenklat kan man säga att det är förbjudet att färdas i terräng annat än på snötäckt mark där marken inte kan skadas. Rekomenderat skall man hålla sig efter markerad skoterled.

Körning med snöskoter regleras av;
Terrängkörningslagen (TKL)
Terrängkörningsförordningen (TKF)
Trafikförordningen (TrF)

Dessutom finns det regler gällande snöskotern som fordon:
Lag om vägtrafikregister
Fordonslag